Tekoälyn viimeaikainen nopea kehitys on saanut monet pelkäämään työpaikkansa puolesta. Osa kasinoiden asiakaspalvelijoista on jo saanut väistyä bottien tieltä, ja seuraavaksi vuorossa saattavat olla tekevät graafikot. Generatiivinen tekoäly on osoittanut pystyvänsä tekemään luovaa työtä nopeammin ja tehokkaammin kuin ihmiset.
Toistaiseksi tekoäly ei kuitenkaan vielä osaa suunnitella kasinosivustoja kokonaan itse, emmekä usko tilanteen muuttuvan lähiaikoina. Graafisen suunnittelijan työ on luonteeltaan sellaista, ettei paraskaan tekoälysovellus pysty siihen ilman ihmistä. Sen sijaan graafikko voi käyttää tekoälyä suunnittelutyötä nopeuttavana apuvälineenä.
Tässä artikkelissa perehdymme siihen, miten tekoälyn ja ihmisen yhteistyö toimii kasinosivujen suunnittelussa. Selvitämme myös, miten pelisuunnittelijat voivat hyödyntää tekoälyä. Lopuksi pohdimme, voiko tekoäly jonakin päivänä korvata graafikot kokonaan.
Tekoäly ei korvaa vaan täydentää graafikon työtä kasinosivuston suunnittelijana
Graafikko vastaa kasinosivuston visuaalisesta ilmeestä. Hän valitsee värimaiseman, sijoittelee tekstit ja valikot oikeille paikoille sekä viimeistelee kokonaisuuden esimerkiksi suomi kasinon teemaan sopivilla kuvilla.
Sivustolle laitettavat kuvat ja animaatiot eivät ole vain koristeita, vaan niillä on aina jokin tehtävä. Graafikon on mietittävä esimerkiksi sitä, miten kertoa visuaalisin keinoin kasinon verovapaudesta. Tehtävä ei ole helppo ihmisellekään, joten tekoälyllä ei ole mitään mahdollisuutta selviytyä siitä.
Myös sivuston käytettävyys on graafikon vastuulla. Sisältöjä ei voi heitellä sivustolle sattumanvaraisesti, vaan jokaisen otsikon ja valikon paikka täytyy harkita tarkkaan. Kokonaisuuden hahmottamiseen tarvitaan ihmistä, sillä tekoäly ei osaa asettua sivustolle saapuvan asiakkaan asemaan.
Tekoäly hoitaa suunnittelutyön ”tylsät” osat
Vaikka ihmisen näkemys onkin kasinosivuston suunnittelussa ehdottoman tärkeä, voi tekoälykin osallistua työhön monin tavoin. Tekoäly hoitaa monet yksinkertaiset ja usein toistuvat tehtävät nopeasti ja tarkasti.
Tekoälyn avulla graafikko voi esimerkiksi:
- Muuttaa kuvien kokoa
- Rajata kohteen ääriviivat tarkasti
- Erottaa kohteita taustasta
- Varmistaa, että tyyli pysyy yhdenmukaisena
- Tarkistaa sivuston saavutettavuuden eli tekstien selkeyden, värien kontrastin ja muut luettavuuteen liittyvät asiat
Nämä automaattiset toiminnot säästävät graafikolta paljon aikaa ja vaivaa. Ilman tekoälyä graafikolta saattaisi kulua tunteja pelkästään ihmishahmon hiusten rajaamiseen. Automaattisten valintojen ansiosta sama työ hoituu nyt minuuteissa.
Toinen hyvä esimerkki on kuvan alueen täyttö. Ennen graafikko joutui etsimään oikeat värisävyt yrityksen ja erehdyksen kautta, mutta nyt sisältöjen täyttäminen sujuu saumattomasti. Tekoäly nimittäin tekee salamannopeita laskelmia ja selvittää oikeat sävyt ympäröivien pikseliarvojen avulla.
Graafikko voi hyödyntää tekoälyä myös luovassa työssä
Tekoälystä on paljon apua myös suunnittelutyön vaativimmissa osissa. Ensinnäkin graafikko voi käyttää luomistyöhön enemmän aikaa, kun monet perustason tehtävät hoituvat automaattisesti. Kun tekoäly valitsee oikeat pikselit ja kirjainkoot, graafikko voi keskittyä haastavampiin tehtäviin.
Tekoäly tehostaa ja nopeuttaa myös varsinaista luomistyötä. Ennen tekoälyä graafikon täytyi suunnitella kokonaisuus valmiiksi jo etukäteen, koska aikaa ei voinut haaskata kokeiluihin. Nyt uusien ideoiden testaaminen onnistuu parissa minuutissa, ja graafikko pääsee heti näkemään, miltä ne oikeasti näyttävät.
Tekoäly voi luoda näyttäviä kuvia kasinomainoksiin
Monet graafiset suunnittelijat ovat jo pitkään käyttäneet tekoälyä sivuston mainosten suunnitteluun. Näyttävillä mainosbannereilla voidaan levittää tietoa esimerkiksi tervetulobonuksista tai minimitalletuksen koosta.
Tekoäly nopeuttaa kasinomainosten suunnittelua huomattavasti, ja osa työvaiheista hoituu täysin automaattisesti. Graafikko voi helposti tehdä mainoksesta erilaisia versioita ja kokeilla, mikä niistä toimii sivustolla parhaiten.
Myös pelisuunnittelijat hyödyntävät tekoälyä
Peligraafikot voivat käyttää tekoälyä apuvälineenä niin 2D-peliresurssien tuotannossa kuin 3D-grafiikassakin. Tekoälyn avulla voidaan luoda monenlaista pikselitaidetta ja pelimaailman osia, kuten karttoja ja taustatarinoita. Tekoälystä voi olla apua myös pelin hahmojen suunnittelussa, mutta lopputulos on kuitenkin aina ihmisen vastuulla.
3D-grafiikassa tekoäly on tehokas apuväline, sillä se osaa jo nyt rakentaa yksinkertaisia 3D-malleja 2D-kuvien perusteella. Tulevaisuudessa tekoäly voi ottaa hoitaakseen 3D-grafiikan vaivalloiset työvaiheet, kuten retopologian ja UV-kartoituksen. Voit lukea aiheesta lisää Toivo Huhtaniskan mielenkiintoisesta opinnäytetyöstä.
Tekoälyn ja ihmisten yhteistyö on tuottoisaa
Yritysten näkökulmasta tekoäly on mitä mainioin keksintö, koska se lisää työn tuottavuutta. Tekoälyn avulla graafinen suunnittelija saa työnsä nopeammin valmiiksi, kun aikaa ei enää haaskaannu epäoleellisiin asioihin. Kun työskentely on tehokkaampaa, palkkakustannukset pysyvät kurissa ja projekti valmistuu aikataulunsa mukaisesti.
Myös työn laatu on yleensä parempi, sillä automatisoiduissa työvaiheissa ei voi tapahtua virheitä. Tekoälyn ansiosta graafikolle jää enemmän aikaa sekä kokonaiskuvan muodostamiselle että yksityiskohtien hiomiselle.
Graafikot ovat huolissaan tulevaisuudesta
Vaikka useimmat graafikot ovatkin innoissaan tekoälyn suomista mahdollisuuksista, herättää sen yleistyminen myös monenlaisia huolia. Graafiset suunnittelijat ovat alkaneet ihmetellä, tarvitaanko heitä lähivuosina enää mihinkään. Voiko tekoäly kehittyä niin taitavaksi, että se pystyy hoitamaan kasinosivuston suunnittelun täysin omatoimisesti?
Tällä hetkellä ajatus tuntuu vielä utopistiselta, mutta ei kuitenkaan täysin mahdottomalta. Todennäköistä kuitenkin on, että tekoäly vaikuttaa negatiivisesti graafikon ammattitaidon arvostukseen ja palkkaan.
Kuten Taiteilijalehden artikkelissa todetaan, yritykset eivät ehkä tulevaisuudessa suostu maksamaan sisällöistä yhtikäs mitään. Sen sijaan ne maksavat ehkä vain sisältöä luovien sovellusten käytöstä. Tämä skenaario on tietysti graafikoiden näkökulmasta äärimmäisen huolestuttava.
Yhteenveto
Tekoäly on viime aikoina laittanut graafisten suunnittelijoiden työskentelytavat uuteen uskoon. Monet usein toistuvat työvaiheet hoituvat nyt automaattisesti, eikä graafikon tarvitse käyttää aikaansa kuvien koon säätämiseen tai oikeiden värisävyjen etsimiseen. Tekoälyn avulla voi myös tehdä visuaalisesti vaikuttavia mainosbannereita.
Graafikon työ on siis helpottunut huomattavasti, ja kasinosivustot valmistuvat nyt aiempaa nopeammin. Tämä on hyvä uutinen työn tilaajille, sillä tehokkaammat työskentelytavat säästävät ajan lisäksi myös kustannuksia.
Tekoälyn nopea kehitys on saanut monet graafikot miettimään työnsä tulevaisuutta. Voi olla, että tekoäly heikentää graafikoiden palkkatasoa ja vie pitkällä aikavälillä monilta työpaikan. Tällä hetkellä uhkakuvat ovat kuitenkin vielä kaukana, sillä parhaat kasinosivustot syntyvät graafikon ja tekoälyn yhteistyöllä.